clixsense

Selasa, 13 Mac 2018

Hat Yai - Songkla

Apa yang membuatkan saya tidak teruja memasuki Thailand adalah kerana saya tidak menggemari polisi menarik pelancong ke negara tersebut yang kadangkala melampaui batas susila orang timur apalagi dengan cerita syurga dunia terutamanya untuk orang lelaki. Saya juga akan terluka dengan layanan Bangkok kepada 4 wilayah selatan yang mana sejak sejarah Ayuthia sehingga sekarang Narathiwat, Yala, Pattani dan Songkla tidak sepi daripada layanan yang kadangkala begitu keras kepada orang sebangsa dan seagama dengan saya.
Barangkali kerana menemani isteri dan keinginan melihat dengan lebih dekat yang akhirnya menggerakkan juga saya menyeberangi Sungai Golok. Walaupun saya adalah rakyat bersempadan dengan negara yang saya masih selesa memanggil sebagai negara Siam sepatutnya saya boleh tahu dan tidak kekok dengan lokasi dan nama nama destinasi. Tapi tidak begitu bagi saya,
Bertolak agak lewat iaitu hampir jam 4 petang membuatkan kami berhenti solat asar agak lewat di Telok Manok dalam wilayah Pattani, Masjid Wadi Al- Hussin ini adalah masjid yang seusia dengan masjid Kampung Laut di Kelantan, ia masih digunakan dan dikelilingi oleh pondok tradisional, ada alur air berhampiran dan barangkali inilah yang dijoloki sebagai wadi seperti di negara padang pasir. Masjid Al-Hussin ini menyediakan kedai cenderamata berupa baju -T bergambar masjid ikon mereka.
Di tepi wadi terdapat perkuburan sementara belakang masjid ini terdapat bukit yang mempunyai kisah tentang serangan dan tempat persembunyian berkaitan kes pergolakan dan penangkapan juga pembunuhan sejumlah orang Islam di era Thaksin Shinawatra.

Perjalanan ke Hadyai ini mengingatkan saya tentang India yang mana ibu negara sendiri ada tentera yang berkawal. Sepeerti New Delhi di sini juga begitu, Kerajaan sangat risau kepada orang Islam, selain check point tentera dan polis yang banyak dapat diperhatikan kuil atau wat juga dikawal dan berkawat berduri, terdapat gambar gambar yang dikatakan pesalah dibeberapa tempat. Apa yang saya boleh bayangkan betapa tidak selesanya mencari nafkah dan bergerak di negara sebegini, Alhamdulillah negaraku Malaysia tetap aman dan bebas. Sampai di Grand Plaza pada jam 9:00 malam kami terus check in bilik. Keesokan harinya kami makan pagi disebuah kedai, seperti yang diketahui makanan di sini tidak menjadi masalah, banyak kedai halal dan orang Islam yang berniaga makanan. Pertama kali kami mengunjungi Akuarium, melihatkan kesungguhan pihak kerajaan menyediakan satu akuarium yang saya kira berada di luar bandar besar adalah mustahil hendak beroperasi tetapi ia tidak mengecewakan biarpun landskap dan persekitaran kompleks akuarium nampak tidak diuruskan dengan baik.
memilih jalan menggunakan feri untuk ke Songkla memberikan kita pemandangan pelabuhan dan juga kem tetera laut membuatkan kita percaya Songkla adalah satu tempat yang strategik dari dulu lagi dan dari sinilah tentera Siam memulakan ekspedisi menyerang pusat pemerintahan Pattani.
Selepas itu kami ke patung naga yang mana mengikut lagenda dulunya ada naga yang menghalang air masin masuk ke tasik dan menjadikan air tasik tetap tawar boleh diminum itu kepercayaan dan munasabahlah patung naga ini dipuja oleh sebilangan orang tempatan.
Makan tengah hari yang mengenyangkan tapi saya sedar sebenarnya makanan disini sebenarnya boleh menyebabkan kita rasa harganya juga tidaklah murah sangat tetapi boleh menjadi lebih mahal daripada kedai makan di Kelantan.
Kali kedua berada di Pantai Samila mengingatkan kali pertama saya sampai ke sini untuk peggambaran filem tahun 1995 dan melihat patung Duyung Emas yang dibina tahun 1966 ini saya ringkaskan coretan ini..
Dulu aku ke Pantai Simla ini..
Terpaut dan terpegum dengan simpuhmu..
Lalu aku memelukmu dengan erat..
Waktu itu aku tiada sesiapa..
Kini aku datang lagi ke daerah indah ini..
Engkau masih di situ.. tetap cantik.
Sendirian menyisir rambut di batu hitam..
Masih muda terus menawan hati..
Si Duyung emas yang rupawan ..
Aku kini semakin berusia..
Sudah pun mempunyai keluarga..
Maafkan aku..
Kerana pelukanku tidak semesra dulu..

Kami berhenti solat di masjid kormpleks Islam Songkla, masjid tiga tingkat ini siap dengan dewan perkahwinan dan pejabat- pejabat pegawai agama. Masjid ini kalau tak salah ia dibuat berdasarkan rekabentuk Taj Mahal dan landskap kolam yang luas di depannya lebih mengiyakan telahan saya.

Perjalanan pulang kami singgah di Pasar Terapung, apa yang membuat saya sangat tertarik di pasar bersebelahan wat Buddha ini adalah hampir kesemua penjual mereka adalah orang Islam dan hampir semua pengunjungnya pula adalah orang Malaysia. Flood Markeet malahan juga Kota HatNyai beranilah saya katakan bahawa orang Islam menguasai ekonomi.
Walaupun kedai terapungnya tidaklah terlalu besar tetapi keunikan terutama air dalam buluh dan kuih muih pelbagai menjadikan ia terus mampu menarik pengunjung setiap masa dan konsep ini ditiru pula oleh sekelompok peniaga di Tumpat dan Pengkalan Datu, Telahan saya sekiranya tidak ada tarikan tersendiri mungkin peniruan itu tidak akan berjaya.

Malam terakhir kami membeli belah dan makan pulut durian di gerai- gerai dan pasar malam berhampiran tempat penginapan kami.
Keesokannya sebelum pulang kami dibawa ke pasar yang menjual pelbagai barangan tetapi yang terkenal adalah bijirin terutama kekacang dan biji jagus. Sebagai ole ole pengunjung ke Hatnyai. epan hotel juga ada jualan buah- buahan yang sampai waktunya dijual sangat murah.. sebakul mangga hanya TB100 atau lebih kurang RM12

Perjalanan pulang baru saya sedari bahawa kualiti jalanraya mereka tidaklah sebaik mana kerana hampir sepanjang jalan van kami terhentak hentak dan kepala terhangguk hangguk. jalanraya tidaklah rata sangat biarpun sesetengah tempat nampak lebih berkualiti daripada jalanraya Malaysia.