clixsense

Jumaat, 6 September 2013

BALIK KAMPUNG, BACHOK... : Di mana nak tidurr..

Bila tiba musim cuti persekolahan.. itulah juga musim nikah kahwin dan kenduri kendara. Bagi yang tinggal di bandar atau pinggir bandar, mungkin mereka mempunyai pilihan untuk mencari penginapan tetapi sekiranya tempat yang ingin berbesan itu berada di perkampungan, tempat menginap akan menjadi satu perkara yang memerlukan keselesaan. mereka yang punya saudara- mara boleh menumpang untuk sehari dua tetapi macam mana jika memerlukan privasi dan karenah anak- anak jadi runggutan tuan rumah... kita cadangkan tempat ini sila Klik lokasi Google map ini
Seri Pengkalan Homestay


Mereka boleh menginap di sini sekiranya ada percutian dan urusan di Kota Bharu, Kubang Kerian atau Bachok.

Sekiranya anda menginap di sini anda boleh ke Tok Bali, melihat dan membeli hasil tangkapan laut yang sangat murah dan segar di jeti pendaratan ikan LKIM yang beroperasi waktu pagi sehingga jam 11.00 pagi atau pekan Jelawat yang meriah di pagi jumaat, malahan boleh menjadi tempat penginapan bagi yang ingin menziarahi keluarga pelajar di UMK kampus Bachok juga tidaklah jauh dengan kampus Taman Bendahara Pengkalan Chepa, USM kubang Kerian, SM Teknik Bachok, IKTBN Tangok, Pondok Moden Kandis, ataupun menjengah mereka yang ditempatkan di pusat pemulihan Perempuan di Telong. dari Seri Pengkalan Homestay juga tidak menjadi masalah sekiranya berhajat ke Pengkalan Kubur atau Rantau Panjang yang mengambil masa tidak lebih 1 jam berkereta.

Antara tempat menjamu selera yang dikenali ramai berhampiran Seri Pengkalan Homestay adalah;

1). Meggi ketam yang tersohor di tepi jambatan Kampung Hj Wanik ia dekat sahaja tidak sampai 1 km
2). Meggi tiram Pok Weil serta menu berasakan tiram di Kampung Kemayang yang jaraknya 1.5km. 3). Steamboat dan pelbagai makanan di pantai Nami, Senok yang hanya dikenakan bayaran RM20 sekepala anda boleh makan sampai kenyang.
4). Restoran Rooftop Kampung Sungai iaitu kampung berjiran dengan Seri Pengkalan Homestay yang hanya 0.3 km sahaja. 
5). Restoran Singgah Rasa yang 150 meter sahaja, diharap bersabar jika masakan mengambil masa sedikit jika pelanggan ramai tetapi kalau anda berperut kecil siaplah untuk bungkus separuh kerana  makanan penuh pinggan seperti untuk hidangan 2 orang (Operasi ditutup bermula Ogos 2021)
6). Nasi kerabu viral di tepi jambatan dekat dengan lorong ke homestay, kedai ini beroperasi bermula 4.00petang hingga 7.00malam
7). Chicken chop yang dimasak oleh tukang masak berpengalaman memasak di atas kapal ia terletak di Kampung Badak, 2km dari sini, jika anda makan chicken / lamb chop disini dijamin ia adalah yang paling terbaik, segar dengan daging ayam yang besar dan harganya Rm8 bagi chicken chop

Tapi itu semuaa kedai dan restoran yang beroperasi waktu petang dan malam.. pagi dan tengahari di mana.. pergilah ke;

1). Kedai makan Mok Yoh Pok kob di Kampung Kubang golok yang terletak lebih kurang 1 km
2). Kedai Pohon Terajang, Tangok 2 km dari Seri Pengkalan Homestay
Kedua dua kedai makan ini ada menyediakan gulai serati dan ayam kampung yang enak.



Penginapan di sini juga sangat dekat dengan Pantai Irama (1km), Wat Phothikyan Phutthaktham / kaw pelancongan Bachok (1 km), Pantai Nami Senok (2.5km) Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra Pengkalan Chepa (10km) dan Bandar Kota Bharu (12km).

Papan tanda ke lokasi Seri Pengkalan Homstay berada di tepi jambatan Pengkalan Baru - kampung Sungai

 
Parking dan laman yang luas

Selamat Datang..

Gambar hadapan

Gambar sisi rumah

Tangga depan dan pintu masuk 

Ruang menonton.. lebih 100 saluran antarabangsa

Ruang makan

Bilik mandi & bilik termenung

Bilik Mawar

Bilik Melor

Ruang tambahan Melati, boleh dijadikan tempat tidur sekiranya perlu

 Dapur lengkap dengan alatan memasak, peti ais dan mesin basuh

 Ada yang nak rasa mandi perigi pun boleh


 Beranda sisi dapur

Lokasi Seri Pengkalan Homestay juga dikenali sebagai perkampungan Melayu dengan pemandangan sawah padi, sungai dan kebun.. Di kampung ini terdapat tempat pembuatan atap bata Sengora ia satu satunya yang ada di Malaysia.. bolehlah melawat perusahaan bata tradisional ini

 



Di kampung ini juga menjadi pilihan para photografi mengabadikan gambar kahwin dan momen indah. Jurugambar yang diiktiraf antarabangsa Dallah Deen Photography yang rumah keluarganya setentang dengan Homestay. Gambar yang di ambilnya ini juga di sekitar lokasi berhampiran Seri Pengkalan Homestay, sekiranya berminat untuk dapatkan perkhidmatan jurugambar tersohor ini bolehlah maklumkan sekali kalau bernasib baik adalah rezeki berposing.. 


Sekiranya ada berhasrat silalah datang terus ke Seri Pengkalan Lot 2667 Kampung Pengkalan Baru, Bachok Kelantan atau boleh Whatsapp / sms  ke 0139118351 / 0139555055 / 01135263081 untuk harga RM180 sehari.



SELAMAT BERCUTI...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan