clixsense

Ahad, 25 September 2016

Pantai Irama ; Istana Bunian En Hashim

Terletak berhampiran tempat perkelahan, Pantai Irama, di hujung Taman Perumahan Seri Bayu, Kampung Tok Burong, Istana Bunian adalah sebuah rumah dua tingkat yang dibina oleh En Hashim seorang diri dengan kudrat tulang empat keratnya. 






Ketika saya tinggal di perumahan dekat dengan Istana Bunia ini dulu, anak anak selalu bermain main di tempat En Hashim membina rumahnya, ketika itu ia masih berkeadaan satu tingkat, En Hashim pun masih muda berbanding sekarang, berulang alik membawa beg simen dengan motor lalu depan rumah dan kanak kanak riuh mengejarnya dari belakang.



kini anak anak saya dan rakan rakan sepermainannya tidak ada lagi bermain dan berlari di longgokan pasir kawasan En Hashim bekerja, anak anak yang sebaya anak saya sudah belajar di Universiti, dan ada juga yang sudah berumah tangga. 






En Hashim masih membina Istana Buniannya, belum berkahwin dan terus tekun bertekad membina Istana Buniannya seperti belum puas dan belum mencapai ke puncak impiannya.






Istana Bunian buatan tangan En Hashim sudah dua tingkat, apabila melangkah masuk kita akan terpegun dengan reka bentuk binaanya, menurut apa yang dikata dan dirancang oleh En Hashim, masih banyak binaan yang belum siap termasuk kolem besar di ruangan dapur rumah yang ingin dijadikan seperti tempat perkelahan air terjun yang mana kolam itu turut boleh dijadikan kolam mandi manda.




Dengan rekaan bercirikan gua, arabian, seni Melayu juga suasana kehijauan rimba, saya merasakan suatu masa tidak keterlaluan jika Istana Buniannya akan menjadi salah satu rumah yang unik di Malaysia dan menjadi tarikan baru di daerah Bachok.






Semoga En Hashim diberi kesihatan yang baik dan sekiranya ada pihak yang sudi membantu dari segi kewangan dan keperluan binaan sudah tentu ia lebih membantu dan merealisasikan Istana Bunian di Bachok Bandar Pelancongan Islam.






























Tiada ulasan:

Catat Ulasan