clixsense

Ahad, 28 Januari 2018

Singapura


Di sini bukanlah tempat yang ingin dijejaki, saya masih beranggapan tanah Singapura ini bukanlah model yang baik untuk saya kunjungi. Saya tak pernah bercita- cita atau tergerak hati untuk berada disini walau sehari tetapi kerana Lapangan Terbang Antarabangsa Changi menjadi transit ke satu destinasi lain terpaksalah saya berada di sini selama 22 jam. Singapura sememangnya diakui sebuah negara yang maju dan bersih. Dari pandangan ini saya melihat Singapura sebagai sebuah negara kota yang mempunyai penduduk seramai 5.6 juta orang (2017) sudah tentu setiap peraturan dan penguatkuasaan adalah lebih mudah dibandingkan dengan negara jiran yang lain. Dengan statusnya sebagai sebuah negara Entreport atau orang tengah dalam kegiatan perdagangan, Singapura memperolehi kekayaan atas angin, pelbagai kesenangan boleh ditabur dan diagihkan kepada rakyat dan tanah pulau ini.


Dari lapangan terbang saya menggunakan MRT ke hotel penginapan di Geylang. Pengangkutan awam ini sudah lama digunakan seingat saya sejak zaman 80an di mana orang orang kampung yang kerja sebagai buruh binaan ketika itu bercerita pasal keretapi pintar ini.

Satu sudut di depan kaunter hotel penginapan

Walaupun ada terdetik untuk melihat peninggalan Istana Kampung Gelam tetapi kerana ruang tidak mencukupi saya hanyalah berkunjung ke sekitar Marina Bay sahaja. Monumen yang wajib dikunjungi sejak sekian lama adalah Merlion (Mermaid + Lion).

Depan Esplanade Theatres (dewan mata lalat) 

Jalanraya Singapura sebenarnya tidaklah sibuk sangat..

Membelakangi Marina Bay Sands Hotel

Sekali lagi saya tersentuh hati bilamana bergambar di depan patung Sir Stamford Raffles yang dikatakan orang pertama menemui Singapura. Tidak salah jika bersetuju bahawa Raffles adalah penjajah Inggris pertama sampai ke Singapura. Saya tertanya- tanya mengapa bukan Sang Nila Utama atau tokoh Nusantara yang lain perlu diangkat dalam perkaitan dengan permulaanTemasik ini. Inilah salah satu ketidaksukaan saya kepada negara ini.

Patung Stamford Raffles, berada di tempat pendaratan pertama beliau tepi sungai Singapura.

Menara Maybank mercu tanda yang membawa imej Malaysia.

Sebelum meninggalkan negara ini sekali lagi saya lihat sistem mereka adalah tegas terutama di Airport, penguatkuasa Singapura sudah di mind set dengan ketakutan dan ketidakpercayaan kepada manusia keegooan tidak dapat disembunyikan apalagi bagi warganegara yang dilihat tidak setanding dengan Singapura.   


Tiada ulasan:

Catat Ulasan