clixsense

Selasa, 17 Julai 2018

Batu Kikir

Batu Kikir is a small town in Negeri Sembilan, Malaysia. Batu Kikir is located in between Bahau and Kuala Pilah. It is made popular by a phrase Batu Kikir Jambatan Bosi from a line of lyrics of a popular Malaysian song "Apo Kono Eh Jang". Itu penerangan ringkas daripada Wikipedia

Selain daripada melihat rumah yang berbumbung melentik ke atas, satu lagi mercu tanda yang perlu dilawati adalah Teratak Pendita Za'aba terletak di Kampung Bukit Kerdas, 1km daripada pekan Batu Kikir.. Kenapa diluar saja.. Anda dilarang bergambar di dalam galeri.. walaupun tidak diawasi tapi saya hormati dan patuh akan peraturan.. gambar kat luar saja.





Masuk percuma, luangkan masa melihat dan merenung sumbangan besar pemikir Melayu ini. Selepas hampir sejam berada di sini saya teringat satu lagi benda yang mesti saya tengok iaitu jambatan yang glamer tu.. Saya sememannya tidak tahu di mana terletaknya Jambatan Bosi, saya tanyakan penjaga Teratak Za'aba dan dia sambil tersenyum menjawab.. Jombatan bosi dah jadi batu..waktu balik daripada teratak pendita saya melintasi jambatan ini.. Inilah jombatan bosi tersebut.. dan cucu - cucu saya sudah bagitau inilah jambatannya tapi saya tak percaya sebab ada yang cakap Jambatan besi masih ada.  Ada tu, tapi jambatan untuk kabel TNB jelaa.. 


Di batu Kikir ini tidak banyak untuk diceritakan... jom kita sama sama nyanyi lagu "Apo Kono Eh Jang"



Tiada ulasan:

Catat Ulasan