clixsense

Selasa, 22 Oktober 2019

Palembang

Palembang menjadi lokasi yang dah lama saya ingin kunjungi, bila sukan SEA diadakan di Palembang saya mula menyedari bahawa Palembang bukan lagi tempat yang tertinggal dari arus perdana negara. Palembang telah melonjak ke tahap kota yang boleh dibanggakan seiring dengan kota kota utama lain di Indonesia. Acara sukan antarabangsa juga sentiasa dianjurkan dengan adanya Kompleks Sukan Jakabaring dan juga kemudahan LRT yang menghubung ke kompleks.

Ketertarikan saya kepada Palembang mungkin berlainan daripada rakan- rakan lain. Saya tidak tertarik dengan kompleks sukan serba lengkapnya, saya tidak teruja dengan kemudahan pengangkutanya yang cekap, saya tidak nampak kelebihan Jambatan Ampera, Ikan belida, Pempek yang enak mahupun Pindang yang dikatakan mengecur air liur itu. 

Bukit Siguntang mahameru... inilah yang sering melambai saya agar satu masa harus berkunjung ke sini. Pernah saya suarakan hasrat kepada seorang rakan, cepat dikatakannya bahawa saya sebenarnya sedang mencari asal- usul. Tentunya ramai yang ingat terutama yang belajar tentang sejarah Melayu, kita tidak akan lupa dengan mitos Sang Sapurba, Nila Pahlawan dan krisna Pandita bersama Wan Empok dan Wan Malini di Bukit Seguntang disusuli perjalanan kisah Raja dan bangsa Melayu selepas Demang Lebar Daun turun takhta setelah berlakunya perjanjian yang dipanggil 'wa'dat' melalui kisah inilah Bukit Siguntang menjadi ikon penting raja dan kerajaan Melayu.

Hari pertama sampai, saya tidak keluar ke mana- mana hanya berehat di bilik penginapan selepas makan di restoran berhampiran. Saya sebetulnya sudah tidak sabar untuk ke tempat yang sudah dirancang, tapi isteri pula tak nak keluar.. 

Hari kedua kami ke Taman Purbakala Kerajaan Sriwijaya, suatu tempat yang dipercayai sebagai tapak kerajaan Sriwijaya, di sinilah ditemui rangka kapal kapal dagang di zaman itu, ditapak ini dikatakan dulunya adalah sebuah sungai yang sudah tertimbus dan dibuktikan dengan penemuan rangka kapal yang saiznya rangkanya diperkirakan kapal dagang untuk mengharungi lautan. Di sini juga terdapat muzium yang menempatkan pelbagai penemuan di sekitar tanah Palembang khasnya Bukit Siguntang. Saya menyangka tempat ini juga letaknya Bukit Siguntang dan bolehlah kami ke bukit lagenda tersebut selepas keluar dari muzium, rupanya saya silap, Bukit Siguntang berada di tempat lain menyebabkan kami terpaksa memanggil grab lagi.

Di Bukit Siguntang suasana sangat hening kelihatan para pekerja menyapu daun - daun kering yang banyak berjatuhan. Bukit ini tidaklah tinggi sangat, tapi perasaan tenang akan terasa kerana bunyi bunyian cengkerik dan riang riang menggantikan bunyi kenderaan. Di atas Bukit ini terdapat 7 makam iaitu Raja Sigentar Alam, Puteri Kembang Dadar, Panglima Bagus Kuning, panglima Bagus karang, Puteri Rambut Selako, Pangeran Raja Batu Api dan Panglima Tuan Junjungan.

Di atas bukit ini ada warung menjual minuman, kami juga beruntung kerana Pak Sulaiman tuan punya warung ini sangat mahir dan tahu tentang sejarah, dia boleh bercerita bukan sahaja tentang Sriwijaya malahan sejarah lain lain kerajaan di nusantara. Bila ditanyakan tentang makam makam tersebut dia menyatakan bahawa makam Si Gentar Alam bukan pusara yang sebenar ia hanya makam menandakan tokoh itu pernah berada di bukit ini, yang dikatakan makam mempunyai jasad adalah makam panglimanya iaitu Panglima Bagus Kuning dan Panglima Bagus Karang, tetapi kesemua nama yang dimakamkan beragama Islam, jika hari kebesaran Islam acara baca yasin dan Al Quran di adakan di bukit ini.. Selepas turun dari bukit ini saya rasa suatu kelegaan di hati.. Alhamdulillah.

Selepas itu kami ke Wisata Religi Al Quran Raksasa, melihat seni khat warisan Sriwijaya, Al Quran diukir oleh para hafiz di atas kayu tembesu, tempat membuat Al Quran - Al Akbar ini dirasmi oleh Presiden Indonesia dan pencetusnya mendapat perhatian pemimpin dunia Islam. Di sini saya turut bersolat zohor di masjid dalam kompleks ini.

Hari ke 3 Kami ke muzium Balaputra Dewa iaitu muzium negeri, satu yang menarik di sini apabila galeri Melaka turut disediakan, sebagaimana yang dapat saya lihat semasa ke musium di Pekan Baru, Riau. Apa yang saya tahu Ketua Menteri Melaka ketika itu Datuk Ali Rustam lah yang mencetuskan idea untuk mempromosi Melaka hingga ke peringkat Dunia selari dengan usahanya suatu masa dulu yang giat dengan kempen "Dunia Melayu Dunia Islam "  selepas melawat muzium ini kami ke muzium Sultan Mahmud Badruddin II berhampiran dengan Kutak Besar dan juga Ampera, tiga tempat lawatan ini berada di lokasi yang sama. Di sini juga adanya pasar 16 yang meriah, pelbagai barangan diniagakan di kawasan dan lot lot kedai yang sangat luas dan tidak mampu untuk dilewati semua. Dari perniagaan pabrik, pakaian, hasil pertanian, perikanan juga makanan tempatan semua boleh didapati di Pasar 16.

Hari ke 4 kami ke Benteng lagi. melihat Kutak Besar dari luar dinding lagipun kota bersejarah ini sudah dijadikan pos tentera, saya juga menghabiskan masa di sekitar dataran Bukit Assam yang ada arca ikan belida. Di sini anda akan jumpa dengan ramai pemuzik dan penyanyi jalanan termasuk pelajar sekolah yang menghampiri menyanyi dan mengharap anda hulurkan sedikit sumbangan.
Di sini juga anda didekati oleh pengusaha bot yang menawarkan khidmat ke Pulau Kamaroo di tengah sungai Musi, kami tidak berminat ke Pulau Kamaro kerana merasakan tiada apa di sana selain Pagoda yang baru dibina serta cerita dongeng tentang kewujudan pulau itu.. cukuplah kami menunggu hari malam di tepi sungai Musi ini melihat gemerlapan Ampera waktu malam.

Hari terakhir kami mengunjungi Mall berdekatan, makan soto dan menunggu waktu ke Bandara Sultan Mahmud Badruddin II




FOTO FOTO

Antara bahan bahan yang dipamerkan di musium Taman Purbakala, ada yang replika dan banyak juga yang asli


Mendaki ke puncak Bukit Seguntang

 
Al Quran besar di Pondok Pesanteran kacamatan Gandus

Monpera dan Pasar 16

Antara penghibur di tebing sungai Musi

Di Lapangan Terbang Sultan Mahmud Badruddin II

1 ulasan:

  1. Titanium 3D printer - TITanium Engineering
    Find an accurate titanium 3D printer rocket league titanium white on TITanium Engineering. See what TITanium titanium bolt Engineering has to offer and find titanium ingot the best for you.$7.00 · ‎In smith titanium stock titanium drill bits

    BalasPadam