clixsense

Jumaat, 8 Mei 2015

Langkawi

Perjalanan ke Langkawi merentasi banjaran titiwangsa memakan masa lebih tujuh jam, dalam perjalanan itu kami singgah di puncak banjaran, satu tempat paling tinggi melalui lebuh raya timur- barat.

Sesampai di Kuala Perlis rakan saya meluahkan apa yang dibimbanginya iaitu... Jangan masuk ke pulau waktu cuti penjang atau cuti persekolahan kerana mungkin anda tidak akan mendapat tiket feri seperti yang dikehendaki dan lebih malang jika terpaksa tidur di jeti kerana penginapan semua penuh.

Serik.. lain kali tak nak datang dah musim cuti... nasib baik ada kawan di Kuala Perlis dan Pulau Langkawi yang banyak membantu...

Jangkaan untuk masuk awal ke pulau tidak kesampaian kerana hanya da tiket tambahan jam 8:30mlm sedangkan jam baru 2:00 petang terpaksalah ke rumah rakan di Kg Sanglang untuk menunggu hari malam, di rumahnya kami di layan baik dan di beri makan udang dan ketam hasil dari kegiatan sampingan rakan sekali- sekala turun ke laut.

Jam 8:30 kami sekeluarga berada dalam feri, perjalanan memakan masa lebih sejam itu sekali lagi bersesak di Jeti Kuah, seperti mana di Kuala Perlis, saya terlebih dahulu hubungi rakan, selepas menunggu rakan datang ambil dan membawa kami ke Apartmen Lagenda yang sememangnya sudah ditempah oleh kakak yang mana satu unit apartmen itu milik Bank Simpanan Nasional yang mana kakak adalaah pekerjanya.

Kami tidak berhajat untuk pergi ke banyak tempat cukuplah melawat makam mahsuri, kompleks beras terbakar dan kawasaan bebas cukai Kuah, di maakaam mahsuri banyak info dan benda yang diketahui dan boleeh dikatakan melawat kompleks makam ini samalah dengan menjelajah banyaak tempat di Langkawi, yang menarik dapat merasai kesejukan air perigi mahsuri yang dikatakan banyak kelebihan dan menjadi perigi yang airnya paling sejuk di pulau Langkawi, di pasar dekat beras terbakar pula banyak jualan dan kedai kedai termasuklah meenjual buluh tumpat yang ruasnya tidak ada lubang ia dikatakan hanya terdapat di Langkawi sahaja. Di kedai bebas cukai pula sudah tentu Kedai Haji Ismail yang meenjadi tumpuan dengan coklat dan barangan dapur dengan harga paling berpatutan.
Sebelah malam pula kami berada di Dataran Lang sebelum sekali lagi rakan menjemput ke rumahnya di Padang Matsirat yang kemudian membawa ke Pantai Pasir Berdengung, Kuala Muda untuk berkelah

Jam 11:00 pagi hari berikut kami bertolak pulang, sekali lagi kami ucapkan berbanyak terima kasih kepada rakan yang uruskan paarking kereta, dapatlah jimatkan kos parking yang harganya melampau walau kereta hanya diletakkan berpanas ditepi- tepi jalan. Selepas berbual dengan rakan kami meneruskan perjalanan ke Kelantan... satu percutian singkat yang menarik.