clixsense

Ahad, 14 Disember 2014

Persahabatan..



Catatan ini adalah tentang perjalanan pendek ke lembah kelang untuk bertemu dengan rakan sekolah yang entah bila kali terakhir kami bersua, yang pasti mungkin bila umur mendaki 40an perasaan ingin bertemu rakan sekolah terasa membuak- buak, harapan itu sudah dirasai berbulan bulan yang lalu, dan semakin hari harapan pertemuan semakin bersinar dengan adanya usaha rakan- rakan yang mempertemukan di alam media sosial Facebook dan juga sistem mesej whatsapp, kesyukuran atas teknologi ini walaupun ianya dibangunkan oleh pihak yang kita tidak sukai.. apa yang baik kita manfaatkan.

Jejak mula mula berada di KL adalah berjumpa Tan Li Khan yang selama ini saya pernah tujukan lagu untuknya di Youtube Gadisku Tan Li Khan lama kami berbual- bual ditempat kerjanya di bilik bedah utama HKL, disitu luahan rasa yang selama ini terpendam kami kongsikan bersama,

Hari seterusnya pencarian bersama Ilias, sahabat yang mula- mula sekali ditemui sejak perpisahan zaman sekolah, Ilias rakan yang tidak banyak kerenah, sentiasa ada bila diperlukan, sifat setiakawan dapat dilihat zaman sekolah lagi. Saya bertemu Nida dan Poken dalam perjalanan ke rumah Roslina di Nilai. Roslina yang dulunya saya gambarkan seorang kawan yang riang dan nakal kini sudah berubah menjadi seorang suri rumah yang santun dan begitu pandai memasak dengan masakan yang kontemporari, kami makan dengan berselera di rumahnya, sebagai seorang yang pernah menjadi penghias kulit depan majalah remaja Roslina masih cantik dan tutur kata yang tetap menarik perhatian.


Sebelah malam pula saya bersama Ilias dan isteri serta anaknya ke Selayang untuk bertemu pula Tan Li Khin yang juga seorang rakan yang selalu saya nak sangat berjumpa, entah mengapa teh-o di rumahnya terasa berbeza kesedapannya, wahh kena dengan lidah dan aroma yang terkesan, Li Khin masih petah seperti dulu, tahu menjahit dengan beberapa buah mesin jahit di ruang tamu, oh rakan ini sudah ada kerja sampingan selain sebagai jururawat di hospital Selayang. Satu kesan yang masih dirasai bila terpandang wajah Li Khin adalah kenangan kunjungan pertama ke rumahnya sewaktu sambutan Tahun Baru Cina di rumahnya di Kg Bekelam waktu saya dalam tingkatan empat pada tahun 1990.

Bila balik ke Kelantan saya juga bertemu rakan di sekolah rendah yang kebetulan dapat minum bersama, rakan- rakan inilah sebenarnya yang menjadi team kami di zaman sekolah rendah dulu, kami mempunyai banyak perkongsian pengalaman sebelum masing- masing membawa hala tersendiri. Syed, khamrul, Chia juga kamarulzaman dan Jaizaiman sudah berjaya dalam bidang masing masing sudah tentunya Ir Khamrul adalah salah seorang kebangaan kami dengan pencapaian akademiknya walaupun begitu budaya glokalnya membuat kami hormati rakan ini.

Pertemuan demi pertemuan lagi adalah di rumah Azliwati, sementara menikmati mee kari pertemuan kami bertambah meriah dengan adanya Syidah yang kelakar dan keemak emakan, seorang yang dikatakan juga pandai dalam selok belok memasak dia tidak lupa membawa kek pisang untuk Lina dan masfuzah serta saya rasainya sepanjang berada di rumah Azliwati hari itu.... 
Rakan- rakan Insya Allah ada rezeki kita jumpa lagi.







Tiada ulasan:

Catat Ulasan