clixsense

Khamis, 27 September 2012

Danau Toba

Sesampai di lapangan terbang antarabangsa Polonia, Medan pada disember 2011, saya ke agensi pelancongan di Kota Medan. Kunjungan kali ini adalah untuk terus ke Danau Toba dalam daerah Prapat.
Dalam perjalanan ke danau Toba saya bersama 6 orang pelawat yang lain dibawa dengan menggunakan van yang disediakan oleh agensi pelancongan. Untuk pakej 3 hari dua malam ini setiap orang di kenakan RM350 dan itu sangat berpatutan untuk pengangkutan dan penginapan. Seperti biasa kota Medan yang menjadi kota ke tiga terbesar di Indonesia ini sangat bingit dan kelihatan terlalu sibuk ditambah dengan hon kenderaan yang tidak pernah berhenti. 
Perjalanan kami melalui jalan Perbaungan - Tebing Tinggi - Permatang Siantar ditahan oleh polisi yang pada mulanya menegur dan bertanya hendak ke mana dan bila dikatakan kami dari Malaysia, anggota polis tersebut meminta sekeping wang dari kami tidak kira berapa nilainya, telahan saya tentulah polis itu meminta duit kopi atau rasuah, tapi sangkaan saya meleset bila wang tunai RM10 matawang Malaysia itu diminta agar ditandatangani kerana dia hendak buat koleksi dan dengan mesra polisi itu mengatakan Malaysia dan Indonesia adalah bersaudara, wahh satu pengiktirafan yang penting sewatu kempen anti Malaysia sedang hangat di Indonesia.
Setelah berjam- jam berada dalam van menlalui kawasan ladang getah dan kelapa sawit yang mengikut pemandu van bahawa ladang tersebut sebahagian besarnya dimiliki oleh rakyat Malaysia. kami singgah di pekan Perbaungan untuk membeli keperluan asas seperti selipar mandi, untuk makan tengah hari pula kami singgah di Tebing Tinggi, kami singgah sekali lagi untuk membeli burung wak- wak goreng untuk dimakan di perjalanan yang dicadang oleh pemandu van yang juga bertindak sebagai pemandu pelancong. 
Sampai di pinggir tasik Toba iaitu tasik kawah gunung berapi yang terbesar di dunia, saya sungguh teruja dan terpukau dengan pemandangan indah seolah berada di luar nusantara, dengan kabus, pokok pain dan jernih air tasik yang dalam sungguh mempesonakan.
Malam nya saya menginap di hotel kabin tepi tasik, menghayati senja nan indah. Pada malamnya kami dibawa ke tempat karaoke yang lengkap dan kami bergilir- gilir menyanyikan lagu kegemaran masing- masing. malam yang tenang.. di tengah belantara.
Keesokkannya saya di bawa dengan bot ke pulau Samosir yang di katakan di huni oleh kaum Batak Toba yang dulunya pernah gempar dikatakan sebagai batak yang makan daging manusia. Di sini saya turut membeli cenderamata sebelum keluar semula dari Samosir untuk pulang ke Kota Medan melalui laluan menyusur tasik Toba merentasi Brastagi. Di dalam bot laju ke jeti saya menyaksikan tasik yang luas umpama laut, dan di satu tempat dapat dilihat sebuah banglo zaman penjajah belanda yang mana banglo itu pernah dijadikan tempat buangan atau rumah pasong untuk menahan pejuang Kemerdekaan Sukarno
Dalam perjalanan pulang yang amat jauh dan berakhir di tepi air terjun Sipiso- Piso, setelah itu kami melalui lembah dan tebing yang dihiasi tanaman kopi, jagung, limau dan sayur- sayuran. kami juga singgah di Istana Raja Batak Simalunggong yang penuh tradisi dan menyeramkan, melihat dan merasai berada di Istana ini mengingatkan kita betapa di Istana ini raja terakhirnya pernah mempunyai 16 orang isteri yang tinggal sebumbung dan kini khabarnya Raja itu masih hidup di Jakarta sebagai ganjaran persetujuan bersama republik.
Sebelum sampai di Kota Medan kami singgah di Berastagi iaitu tanah tinggi dengan pemandangan gunung berapi aktif Sibayak dan Sinabung di Berastagi ini saya mencuba merasai menunggang kuda di atas bukit dengan pemandangan gunung- ganang dan bandar Berastagi yang sayup mata memandang. Pelbagai barangan dan cenderamata juga dapat dibeli di Berastagi.
Sesampai di Kota Madan kami menginap di hotel berbintang dan pada keesokan harinya kami melakukan aktiviti bebas setelah di hantar oleh pemandu kami untuk berbelanja di Pasar Ikan iaitu suatu pasar yang menjual pelbagai tekstil yang beraneka dengan harga yang sungguh murah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan