clixsense

Isnin, 13 Ogos 2018

Ho Chi Minh City

Sampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Tan Son Nhat, di Ho Chi Minh City atau Saigon, pemandangan pertama sampai di negara ini, sewaktu dalam pesawat adalah bunker- bunker atau kubu perang, apabila keluar dari pesawat kita akan melihat timbunan besi terpakai bersepah dan merata di kilang besi bersebelahan lapangan terbang.Di lorong lorong Imigresen begitu ramai orang berbaris walaupun ada hampir 20 lorong kaunter

Kami memilih menginap di Hotel Dragon Palace, selepas mandi bersiap- siap untuk keluar mencari restoran halal, sementara menunggu, duduk- duduk di lobi sambil melihat peta yang disediakan, ternampak penjual buah depan hotel, ada buah ceri segar.. mahal juga vd400k atau lebih kurang rm64 sekilo.. beli lah setengah kilo, nak cuba nampak sedap.

Kami berjalan kaki dalam 15 minit mencari kedai makan berhampiran dengan pasar Banh Tanh, lapar punya pasal nampak kedai halal terus masuk.. haa kedai ini mahal lah sikit.

Vietnam mempunyai nisbah motosikal bersamaan dengan 2 motosikal untuk seorang rakyatnya.

Pasar Banh Tanh, pasar ini dibuka sehingga jam 6 petang, pada waktu malam, pasar malam pula beroperasi di sekeliling pasar ini.

Hari kedua kami melawat tempat menarik di sekitar bandar, Di Remnant Muzium banyak alatan perang dan gambar- gambar tentang perang vietnam,

Salah satu gambar paling terkenal dalam episod perang Vietnam pembunuhan di May Lai oleh tentera AS

Zoo dalam bandar Ho Che Minh ini bersebelahan dengan muzium sejarah Vietnam, dalam bandar ini terdapat 7 buah muzium utama. Zoonya pula terletak sekali dengan taman, kawasan sangat luas dan kami tidak dapat melawat ke seluruh kawasan zoo, haiwan yang paling banyak adalah ular sawa, penat berjalan tak habis kawasan..

hadapan pintu masuk ke Zoo dan taman botani

Muzium sejarah Vietnam bersebelahan dengan zoo

Naik teksi separuh jalan, teksi yang kami naik adalah sekitar VD35k- VD40k duit ringgit tak sampai pun 10. Sambung jalan kaki pulang tak sangka pula kami sampai ke People Commitee Hall

Membelakangi patung Ho Chi Minh dan dewan orang ramai

Pemandang seperti ini banyak terdapat di sini, lokasi adalah seperti yang ditulis di papan tanda.

Saya gelarkan kawasan ini adalah "Little Malaysia" Pasar ini sebagai tempat tumpuan utama, kerana di sini ada kawasan orang Malaysia, mudah makan dan rata rata peniaga boleh bercakap Melayu Ringgit Malaysia pun diterima di sini..

Hari ke 3 pula kami menempah agen pelancongan yang ada di merata bandar termasuk di bawah hotel penginapan kami, banyak pakej dan lokasi lawatan antaranya melawat terowong perang di chu- Chi atau menaiki bot sehingga ke kemboja, kami hanya tempah pengembaraan ke Lembah Mekong sahaja dengan bayaran lebih kurang rm50 seorang termasuk makan dan semua kemudahan tempat kami akan dibawa. Antaranya menyusur terusan dengan sampan, kampung budaya, tempat menghasil madu lebah dan kilang membuat gula- gula kelapa

hidangan kepada pelawat di tempat menjual madu lebah

naik basikal, memancing buaya dan berehat di kampung budaya

Makan ringan sambil dihiburkan persembahan nyanyian penduduk tempatan

Antara produk penduduk lembah Mekong

Naik sampan berenjin pula

Yang mana takut dengan air bolehlah lupakan rasa takut.. semua kena naik.

Bersampan menuju muara

Makan tengah hari

Kami pulang ke hotel jam 4 petang, selepas rehat sekejap kami keluar lagi menuju pasar banh Tahn tapi melalui jalan yang berbeza.

Jalan ini ada deretan kedai barangan berjenama antaranya Adidas, Levis dan sebagainya tetapi harganya lebih mahal daripada di Malaysia

Warga Ho Chi Minh beraktiviti waktu malam seperti, aerobik, sepak raga dan juga menari

Selepas makan malam kami bersiar - siar di kawasan pasar malam, satu pesanan kepada semua. jual beli di pasar malam ini agak agresif seperti Petaling Street, kalau tak nak beli jangan tanya. kalau tidak kita akan dipaksa dan dimaki hamun oleh penjual, harganya pula bukanlah murah.. sangat mahal. Saya nasihatkan membelilah dikawasan sekitar "Little Malaysia" dan lebih baik memilih hotel berdekatan dengan kawasan ini teutama di jalan Nguyen An Ninh ini. Di sini penjualnya lebih bersopan dan murah penjual pula rata- ratanya boleh bercakap Melayu

Hari ke 4 kami menuju ke persiaran tepi sungai Mekong melihat bangunan yang bertukar warna dan kerdipan cahaya yang sangat indah

Hari ke 5 adalah hari terakhir kami di Vietnam, sekali lagi muncul penjual ceri, hanya penjual di depan hotel kami ini yang menjual ceri, lain - lain penjaja yang ditemui tidak ada yang menjual ceri agaknya kami bernasib baik walaupun berjarak sedikit dari pasar Bant dan Little Malaysia tapi ceri ini satu satunya berada di tempat penginapan kami. Tapi kali ni kami beli buah Plum pula harganya lebih kurang RM8 sekilo.

Ceri dan buah plum

Bertolak dari Ho Chi Minh sekitar jam 2 petang dan sampai ke KLIA jam 4.30 petang